NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
ابْنُ
السَّرْحِ
حَدَّثَنَا سُفْيَانُ
عَنْ ابْنِ
الْمُنْكَدِرِ
عَنْ جَابِرٍ
قَالَ قَالَ
لِي رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَتَّخَذْتُمْ
أَنْمَاطًا
قُلْتُ
وَأَنَّى
لَنَا الْأَنْمَاطُ
قَالَ أَمَا
إِنَّهَا
سَتَكُونُ
لَكُمْ
أَنْمَاطٌ
Câbir (r.a) dedi ki: Rasûlullah
(s.a.v.) bana;
"Döşeklerinizin dış
yüzü var mı?" diye sordu.
Bizim için döşeklere dış
yüz almak nerede? cevabını verdim.(Bunun üzerine);
"Şunu iyi bilin ki
ileride sizin döşeklerinizin (bir de) dış yüzleri olacaktır" buyurdu.
İzah:
Buharî, menâkip;
Müslim, Libas; Tirmizi Edep; Nesâî, nikâh
"Nemt"
kelimesi, Mütercim Asım Efendİ'nin ifade ettiğine göre, mutlak olarak döşeğin
dış yüzü anlamına gelir. Musannif Ebû Dâvûd da bu kelimeyi böyle anladığı için
mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerifi döşekleri konu alan bu bab'a yerleştirmiştir.
Bu kelime, saçaklı
halı, perde, deve palanı üzerine serilen ince sergi ve yol gibi manalara da
gelmektedir. Avnu'l-Ma'bûd yazarı Azîmâbâdî ve Nevevî söz konusu kelimenin
burada döşeğin dış yüzü manasında kullanıldığını ifade ederlerken;
Bezlü'l-Mechûd yazarı, saçaklı halı manasında kullanıldığını söylemektedir.
Bu hadis, Hz. Nebi'in
istikbale ait verdiği haberlerle ilgili mucizelerinden biridir. Çünkü gerçekten
Hz. Nebi'in bu haberine Uygun olarak ileride döşeklere çekilen dış yüzler de,
saçaklı halılar da, perdeler ve deve palanlarının üstüne gerilen ince sergiler
de ortaya çıkmış ve bunlar müslümanlar tarafından kullanılmaya başlanmıştır.
Hadis-i şerif, üzerinde
resim ve ipek gibi haram unsurlar bulunmadığı takdirde, halı ve yatak yüzü gibi
eşyanın kullanılmasında bir sakınca olmadığına delâlet etmektedir.